Wychowanie do życia w rodzinie

Nauczyciele wychowania do życia w rodzinie zapraszają do zapoznania się z poniższymi informacjami.
Wychowanie do życia w rodzinie – cele przedmiotu określone w Rozporządzeniu MEiN:

Realizacja treści programowych zajęć powinna stanowić spójną całość z pozostałymi zadaniami wychowawczo-profilaktycznymi szkoły, a w szczególności:
1) wspierać wychowawczą rolę rodziny;
2) promować integralne ujęcie ludzkiej seksualności;
3) kształtować postawy prorodzinne, prozdrowotne i prospołeczne.

Cele kształcenia ujęte w podstawie programowej wychowania do życia w rodzinie:

I. Pogłębianie wiedzy związanej z funkcjami rodziny, miłością, przyjaźnią, pełnieniem ról małżeńskich i rodzicielskich, seksualnością człowieka i prokreacją (w kontekście odpowiedzialności, szacunku do innych, roli kobiety i mężczyzny w rodzinie i społeczeństwie, przygotowania do małżeństwa, rodzicielstwa); umiejętność podejmowania odpowiedzialnych decyzji dotyczących wyboru drogi życiowej, małżeństwa i rodziny.

II. Rozwijanie umiejętności rozwiązywania problemów związanych z okresem dojrzewania, dorastania i wyborem drogi życiowej; umiejętność świadomego kreowania własnej osobowości.

III. Uzyskanie lepszego rozumienia siebie i najbliższego otoczenia; umiejętność poszukiwania i udzielania odpowiedzi na pytania o istotę człowieczeństwa, sens, cele i zadania życiowe.

IV. Przyjęcie pozytywnej postawy wobec życia ludzkiego, osób niepełnosprawnych i chorych; przygotowanie, na podstawie wiedzy i wykształconych umiejętności do poszanowania godności życia ludzkiego i dojrzałego funkcjonowania w rodzinie.

V. Znajomość podstawowych zasad postępowania w sferze ludzkiej płciowości i płodności; kształtowanie postaw prozdrowotnych, prospołecznych i prorodzinnych.
Treści podstawy programowej WDŻ wpisują się w program wychowawczo-profilaktyczny
każdej szkoły, są zgodne z zapisami Statutu szkoły.
Treści podstawy programowej są zbieżne z uznawanymi powszechnie wartościami, takimi jak:

  • wspieranie przez szkołę rodziców w wychowaniu uczniów – UZNANIE, ŻE TO RODZICE MAJĄ PIERWSZEŃSTWO W PRZEKAZYWANIU UZNAWANYCH WARTOŚCI I SYSTEMU ZASAD MORALNYCH;
  • włączenie systemu wychowawczego szkoły w zakres treści podstawy programowej
    kształcenia ogólnego;
  • rozwijanie kompetencji społecznych, emocjonalnych,
  • uczenie empatii, wzajemnej życzliwości i szacunku, lecz jednocześnie stawianie granic uczniom, przestrzeganie zasad obowiązujących na terenie szkoły;
  • włączenie edukacji prozdrowotnej w treści wychowawcze;

PROGRAM NAUCZANIA: Teresa Król: „Wędrując ku dorosłości – wychowanie do życia w rodzinie”, Wydawnictwo Rubikon.
Uczenie szacunku dla norm moralnych, obyczajowych i prawnych, które chronią system wartości – to główny cel realizacji tematów zaproponowanych w niniejszym programie.
Wszystkie te działania otwierają się na szczególny wymiar: płeć i role małżeńskie oraz rodzinne, które w przyszłości będą podejmować wychowankowie szkół ponadpodstawowych.
Realizacja zajęć wychowanie do życia w rodzinie wspiera młode pokolenie w dokonywaniu wyborów zgodnych z akceptowanymi społecznie i etycznie normami postępowania oraz przyjętymi wartościami. Do takich wartości między innymi należą: dostrzeganie potrzeb drugiego człowieka, poszanowanie jego intymności i godności, wolność od uzależnień, odpowiedzialność w sferze seksualności.
Wiedza dotycząca rozwoju płciowego, zmian psychicznych, komunikacji w rodzinie, budowania relacji społecznych i przygotowania do pełnienia przyszłych ról rodzinnych została tak ułożona, aby umożliwiała młodemu człowiekowi nie tylko zdobywanie informacji, ale także pomagała w rozwijaniu kompetencji społecznych.

MATERIAŁY DYDAKTYCZNE:

  • Podręcznik dla uczniów Liceum, Technikum, Szkoły Branżowej I Stopnia: „Wędrując ku dorosłości”, Magdalena Guziak-Nowak, Teresa Król; Wyd. Rubikon 2019 – kl.1, 2020- kl. 2, 2021- kl. 3, Nr ewidencyjny w wykazie MEN: 1070/1/2019
  • Ćwiczenia „Wędrując ku dorosłości”, Barbara Charczuk, Magdalena Guziak-Nowak, Teresa Król, Jolanta Tęcza-Ćwierz
  • Prezentacje multimedialne i filmy edukacyjne zaproponowane przez autorki programu i podręczników

Rozkład treści nauczania WDŻ dla klas I–III liceum ogólnokształcącego, technikum oraz szkoły branżowej I stopnia:
KLASA I

  1. Komunikacja interpersonalna:
    • budowanie więzi osobowych: koleżeństwo, przyjaźń,
    • komunikacja werbalna i niewerbalna oraz jej znaczenie w relacjach interpersonalnych,
    • bariery komunikacyjne,
    • czynniki wpływające na efektywność komunikacji.
  2. Dorastanie. Poszukiwanie własnej tożsamości:
    • kryteria dojrzałości psychicznej, społecznej i duchowej,
    • psychiczna autonomia i poczucie odrębności,
    • samoświadomość i samoakceptacja,
    • odpowiedzialność za własny rozwój i samowychowanie,
    • hierarchia wartości, motywacja dokonywanych wyborów.
  3. Emocje i uczucia:
    • rodzaje emocji i uczuć,
    • wpływ uczuć na działanie,
    • inteligencja emocjonalna.
  4. Człowiek istotą płciową:
    • kryteria płciowości,
    • cele płciowości,
    • kobiecość – męskość, różnice i komplementarność,
    • stereotypy dotyczące płci,
    • partnerstwo, parytet płci.
  5. Pierwsze zauroczenia i fascynacje:
    • zakochanie a miłość,
    • subiektywna ocena, idealizacja drugiej osoby,
    • spotkania i rozstania,
    • dorastanie do miłości.
  6. Integracja seksualna. Dojrzała płciowość:
    • dojrzałość sfery biologicznej, intelektualnej, emocjonalnej i duchowej,
  7. Inicjacja seksualna w kontekście odpowiedzialności i dojrzałości:
    • zasady moralne, wartości przekazywane przez dom rodzinny i szkołę a zachowanie młodego człowieka, jego wybory życiowe ,
    • współczesna kultura i wzorce medialne ludzkiej seksualności,
    • przyczyny i skutki przedwczesnej inicjacji seksualnej, presja seksualna,
    • ku przestrodze: przemoc seksualna i przemoc domowa,
    • czynniki sprzyjające tworzeniu satysfakcjonującej więzi między mężczyzną a kobietą.
  8. Profilaktyka uzależnień:
    • choroby cywilizacyjne,
    • osoba uzależniona a dojrzała,
    • fonoholizm,
    • uzależnienie od Internetu, gier komputerowych.
    • przyczyny sięgania po środki uzależniające,
    • napoje energetyczne,
    • alkohol,
    • narkotyki,
    • dopalacze,
    • nikotynizm,
    • profilaktyka: czynniki chroniące.

KLASA II

  1. Budowanie prawidłowych relacji w rodzinie i grupie społecznej:
    • szacunek dla siebie i innych,
    • obrona własnych poglądów,
    • radzenie sobie w sytuacji stresu i presji grupy.
  2. Savoir vivre i budowanie prawidłowych relacji w grupie społecznej:
    • zasady dobrego wychowania,
    • podstawowe zasady grzeczności na co dzień,
    • savoir vivre w świecie wirtualnym,
    • taktowne i nietaktowne zachowania w miejscach publicznych.
  3. Dojrzałość biologiczna:
    • indywidualne tempo rozwoju,
    • zdrowie prokreacyjne,
    • zdrowie i higiena.
  4. Płodność człowieka:
    • główne funkcje płciowości,
    • fizjologia płodności i jej neurohormonalne uwarunkowania,
    • budowa i funkcjonowanie układu rozrodczego kobiety i mężczyzny,
    • planowanie dzietności w rodzinie,
    • metody rozpoznawania płodności.
  5. Problem niepłodności:
    • przyczyny i rodzaje niepłodności,
    • czynniki obniżające płodność,
    • profilaktyka niepłodności,
    • diagnostyka i leczenie niepłodności, naprotechnologia,
    • techniki wspomaganego rozrodu: wewnątrzustrojowe, pozaustrojowe (in vitro),
    • adopcja.
  6. Macierzyństwo i ojcostwo – przygotowanie do podjęcia tych ról:
    • ciąża, opieka prenatalna,
    • ciąża a używki (dziecko z zespołem FAS),
    • szacunek dla ludzkiego życia od poczęcia do naturalnej śmierci,
    • przyjęcie każdego dziecka jako nowego członka rodziny,
    • miejsce dziecka w rodzinie.
  7. Antykoncepcja:
    • rodzaje środków antykoncepcyjnych i sposoby ich działania,
    • skuteczność i skutki uboczne w aspekcie medycznym, psychologicznym i moralnym,
  8. Prawo człowieka do intymności i ochrona tego prawa:
    • godność człowieka,
    • naruszenie godności w sferze seksualnej,
    • zagrożenia w świecie witrualnym

KLASA III

  1. Dojrzałość do małżeństwa:
    • dojrzały wybór współmałżonka w aspekcie:
    – fizycznym,
    – prawnym,
    – psychicznym,
    – umysłowym,
    – uczuciowym,
    – społecznym,
    – socjalnym,
    • przyczyny niedojrzałości wyboru współmałżonka.
  2. Fundamenty dobrego małżeństwa:
    • znaczenie zobowiązania podjętego podczas aktu zaślubin,
    • konstytucyjnie chronione wartości związane z funkcjonowaniem małżeństwa i rodziny,
    • znaczenie trwałości związku małżeńskiego dla rozwoju społeczeństwa.
  3. Typy struktury rodziny:
    • rodzina wielopokoleniowa,
    • rodzina pełna,
    • rodzina niepełna,
    • rodzina zrekonstruowana.
  4. Funkcje rodziny i ich znaczenie na poszczególnych etapach rozwoju człowieka:
    • prokreacyjna,
    • opiekuńcza,
    • wychowawcza,
    • ekonomiczna,
    • profilaktyczna.
  5. Wartości i tradycje ważne w rodzinie:
    • zasady, normy, wartości duchowe,
    • świętowanie, tradycje rodzinne,
    • organizacja i przeżywanie czasu wolnego,
    • wartości kulturowe i patriotyczne.
  6. Czynniki wzmacniające i osłabiające rodzinę:
    • budowanie prawidłowych relacji w rodzinie:
    – dialog i empatia,
    – takt i delikatność,
    – szacunek, wierność i zaufanie,
    • sytuacje trudne w rodzinie,
    • czynniki osłabiające rodzinę: uzależnienia, zdrady,
    • odpowiedzialność wszystkich członków za atmosferę panującą w rodzinie.
  7. Konflikty i kryzysy w rodzinie:
    • przyczyny konfliktów,
    • sposoby rozwiązywania konfliktów,
    • przepraszanie i przebaczanie,
    • separacja i rozwód.
  8. Prawodawstwo dotyczące rodziny:
    • prawa i obowiązki małżonków,
    • prawa i obowiązki rodziców,
    • prawa dziecka,
    • obowiązki państwa wobec rodziny.
  9. Instytucjonalna pomoc rodzinie:
    • sytuacje trudne:
    – uzależnienia i zachowania ryzykowne,
    – choroby,
    – ubóstwo i bezrobocie,
    – problemy pedagogiczne, psychologiczne i prawne.
Skip to content