Psycholog szkolny

psycholog-psychoterapeuta: Marzena Blecheisen

Psycholog szkolny to osoba, która zajmuje się w szkole pierwszą pomocą psychologiczną. Oznacza to, że mogą się do niego zgłosić wszystkie osoby, tworzące szkolną społeczność (uczniowie, rodzice uczniów, nauczyciele), które borykają się z różnego rodzaju problemami emocjonalnymi, życiowymi, związanymi z funkcjonowaniem w grupie społecznej oraz nauką szkolną. Psycholog rozpatrzy indywidualnie każdą sprawę i wskaże odpowiednie środki zaradcze. W większości przypadków będą to zajęcia terapeutyczne lub konsultacje indywidualne prowadzone na terenie szkoły. Może się jednak zdarzyć, że konieczna będzie pomoc psychoterapeutyczna dla dziecka i jego rodziny, bądź też specjalistyczna (np. lekarza neurologa czy psychiatry dziecięcego) – w takich przypadkach będzie można uzyskać konkretną poradę odnośnie ścieżki dalszego postępowania.

Pierwszym krokiem na ścieżce pomocy jest zawsze diagnoza psychologiczna. Obejmuje ona charakterystykę szerokiego zakresu funkcji psychicznych: rozwój intelektualny i poznawczy (myślenie, pamięć, uwaga, spostrzeganie itp.), rozwój emocjonalny (osobowość, temperament itp.), rozwój społeczny. Polega na obserwacji zachowania uczniów mających trudności szkolne, przeprowadzeniu wywiadu z jego rodzicami i nauczycielami, dokonaniu badania psychologicznego dziecka. W efekcie postawiona diagnoza pozwala określić obszar trudności dziecka, ukazać jego potencjalne możliwości oraz określić odpowiednią formę pomocy psychologicznej.

Rola psychologa szkolnego polega także na prowadzeniu działań psychoedukacyjnych i profilaktycznych. Psychoedukacja oznacza przekazywanie informacji o prawidłowościach rządzących naszym rozwojem psychicznym i społecznym. Profilaktyka jest działaniem mającym zapobiec wystąpieniu jakichś poważniejszych trudności, pokazującym jak uniknąć pewnych niebezpieczeństw oraz tak kierować swoim życiem, by było ono satysfakcjonujące. Psychoedukacja i profilaktyka odbywa się w formie: zajęć integracyjnych i psychoedukacyjnych; realizacji w  klasach, w formie warsztatowo-treningowej, treści programu wychowawczego szkoły i programu profilaktyki.

Psycholog szkolny udziela pomocy również rodzicom uczniów. Pomoc ta odbywa się poprzez spotkania indywidualne w konkretnych problemach: udzielanie rodzicom porad ułatwiających rozwiązanie przez nich trudności w wychowaniu własnych dzieci. Zadaniem psychologa jest też wspieranie rodziców w działaniach wyrównujących szanse edukacyjne ucznia. Pomoc dla rodziców udzielana przez psychologa szkolnego ma też na celu umożliwienie im rozwijania swoich umiejętności wychowawczych.

Kto może skorzystać z porady psychologa?

Uczniu, do psychologa szkolnego możesz przyjść, gdy:

  • chciałbyś z kimś porozmawiać,
  • masz problem i nie wiesz jak go rozwiązać,
  • masz złe samopoczucie, coś Cię dręczy,
  • stoisz przed trudnym wyborem i potrzebujesz pomocy w podjęciu decyzji,
  • chcesz opowiedzieć o czymś, co ci się przydarzyło,
  • masz problemy w rodzinie, trudną sytuację w domu,
  • masz problemy w relacjach z innymi uczniami,
  • ktoś z twojego otoczenia ma problem i czujesz, że potrzebuje pomocy.

Rodzicu, do psychologa szkolnego możesz przyjść lub zadzwonić, gdy:

  • chcesz lepiej zrozumieć swoje dziecko,
  • chcesz dowiedzieć się jak pracować ze swoim dzieckiem w domu,
  • potrzebujesz wsparcia, porady w trudnej sytuacji,
  • martwisz się zachowaniem swojego dziecka,
  • potrzebujesz pomocy psychologicznej.

ARTYKUŁY

Skip to content