Psycholog szkolny
psycholog-psychoterapeuta: Marzena Blecheisen
Psycholog szkolny to osoba, która zajmuje się w szkole pierwszą pomocą psychologiczną. Oznacza to, że mogą się do niego zgłosić wszystkie osoby, tworzące szkolną społeczność (uczniowie, rodzice uczniów, nauczyciele), które borykają się z różnego rodzaju problemami emocjonalnymi, życiowymi, związanymi z funkcjonowaniem w grupie społecznej oraz nauką szkolną. Psycholog rozpatrzy indywidualnie każdą sprawę i wskaże odpowiednie środki zaradcze. W większości przypadków będą to zajęcia terapeutyczne lub konsultacje indywidualne prowadzone na terenie szkoły. Może się jednak zdarzyć, że konieczna będzie pomoc psychoterapeutyczna dla dziecka i jego rodziny, bądź też specjalistyczna (np. lekarza neurologa czy psychiatry dziecięcego) – w takich przypadkach będzie można uzyskać konkretną poradę odnośnie ścieżki dalszego postępowania.
Pierwszym krokiem na ścieżce pomocy jest zawsze diagnoza psychologiczna. Obejmuje ona charakterystykę szerokiego zakresu funkcji psychicznych: rozwój intelektualny i poznawczy (myślenie, pamięć, uwaga, spostrzeganie itp.), rozwój emocjonalny (osobowość, temperament itp.), rozwój społeczny. Polega na obserwacji zachowania uczniów mających trudności szkolne, przeprowadzeniu wywiadu z jego rodzicami i nauczycielami, dokonaniu badania psychologicznego dziecka. W efekcie postawiona diagnoza pozwala określić obszar trudności dziecka, ukazać jego potencjalne możliwości oraz określić odpowiednią formę pomocy psychologicznej.
Rola psychologa szkolnego polega także na prowadzeniu działań psychoedukacyjnych i profilaktycznych. Psychoedukacja oznacza przekazywanie informacji o prawidłowościach rządzących naszym rozwojem psychicznym i społecznym. Profilaktyka jest działaniem mającym zapobiec wystąpieniu jakichś poważniejszych trudności, pokazującym jak uniknąć pewnych niebezpieczeństw oraz tak kierować swoim życiem, by było ono satysfakcjonujące. Psychoedukacja i profilaktyka odbywa się w formie: zajęć integracyjnych i psychoedukacyjnych; realizacji w klasach, w formie warsztatowo-treningowej, treści programu wychowawczego szkoły i programu profilaktyki.
Psycholog szkolny udziela pomocy również rodzicom uczniów. Pomoc ta odbywa się poprzez spotkania indywidualne w konkretnych problemach: udzielanie rodzicom porad ułatwiających rozwiązanie przez nich trudności w wychowaniu własnych dzieci. Zadaniem psychologa jest też wspieranie rodziców w działaniach wyrównujących szanse edukacyjne ucznia. Pomoc dla rodziców udzielana przez psychologa szkolnego ma też na celu umożliwienie im rozwijania swoich umiejętności wychowawczych.
Kto może skorzystać z porady psychologa?
Uczniu, do psychologa szkolnego możesz przyjść, gdy:
- chciałbyś z kimś porozmawiać,
- masz problem i nie wiesz jak go rozwiązać,
- masz złe samopoczucie, coś Cię dręczy,
- stoisz przed trudnym wyborem i potrzebujesz pomocy w podjęciu decyzji,
- chcesz opowiedzieć o czymś, co ci się przydarzyło,
- masz problemy w rodzinie, trudną sytuację w domu,
- masz problemy w relacjach z innymi uczniami,
- ktoś z twojego otoczenia ma problem i czujesz, że potrzebuje pomocy.
Rodzicu, do psychologa szkolnego możesz przyjść lub zadzwonić, gdy:
- chcesz lepiej zrozumieć swoje dziecko,
- chcesz dowiedzieć się jak pracować ze swoim dzieckiem w domu,
- potrzebujesz wsparcia, porady w trudnej sytuacji,
- martwisz się zachowaniem swojego dziecka,
- potrzebujesz pomocy psychologicznej.